S. Clarós
Posicions antagòniques, desacords i tacticisme polític de curta
volada han segrestat un debat assossegat sobre si Barcelona i Catalunya
necessiten ampliar l’aeroport del Prat. Debat i tranquil·litat són pràctiques
quasi oblidades a Catalunya i a Espanya. La presa de decisió més aviat ha anat
envoltada de manifestos, traïcions, mobilitzacions i malentesos a falta d’un govern
que amb domini de la gramàtica sigui capaç d’escriure un bon discurs amb sentit
sobre la Ricarda, els avions i els milions d’Aena. Un relat no ja sobre
l’aeroport sinó sobre el conjunt de les infraestructures, en el marc de
desenvolupament social i econòmic que demanda l’actual cicle industrial, i que
sigui realista d’acord amb les condicions i els perímetres físics, econòmics i
ambientals del país, i dels temps que corren. Sense un projecte de país amb
consens és molt difícil acordar el futur de l’aeroport.
L’aeroport ens recorda que estem en transició per adaptar-nos als
límits, molt pròxims sinó sobrepassats, del territori i dels recursos. Les
crisis actuals: l’augment del preu de la llum, els peatges de les autopistes o
la capacitat de l’aeroport, tenen a veure amb aquests límits. No som un exemple
d’equilibri territorial: Barcelona concentra població i activitat en una Regió
Metropolitana que en només el 7,6% del territori acull una població del 64%
i genera el 70% del PIB de Catalunya. El
territori metropolità està ocupat pràcticament en la seva totalitat. Això
explica les tensions a l’hora d’ampliar l’aeroport i en general qualsevol
planejament urbanístic.
El delta del Llobregat compren espais naturals protegits i un parc
agrari, a més de diversos nuclis urbans, i també zones industrials i
logístiques com el Port i l’Aeroport. Cap d’aquests espais o instal·lacions pot
créixer sense afectar-ne d’altres veïnes. La proposta d’AENA per ampliar la
capacitat operativa del camp de vol afecta inevitablement l’espai natural i
agrari que l’envolta com alternativa al sacrifici de l’urbanització Gavà Mar
que, de fet, és la responsable de que els avions no puguin enlairar-se en
aquella direcció.
Ni als Vallesos ni al Baix Llobregat hi ha espai per nous
corredors ferroviaris que permetin créixer respecte del transit actual, amb un
coll d’ampolla a Barcelona que demana des de fa temps un tercer túnel per alleujar
la situació. El Port ja no creixerà més perquè limita amb el Riu que ja va ser
desviat en una anterior ampliació. Els polígons industrials del Baix Llobregat
poden créixer en densitat amb indústria i serveis digitals, però no tenen sòl
suficient per una fàbrica de cel·les de liti per a la Seat de Martorell, per
posar un exemple. El territori metropolità es troba saturat. Algunes grans
industrials com la CELSA de Castellbisbal està ocupant finques ja al límit de
la zona inundable de la llera del Llobregat.
L’electrificació de la mobilitat i la climatització d’edificis
comportarà una demanda elèctrica a l’àrea metropolitana que aquesta no podrà
satisfer amb renovables perquè no hi ha prou superfície de sòl ni de teulades.
Portar-la d’altres comarques de Catalunya a on hi fa vent o hi ha sòl
disponible topa sovint amb oposició ciutadana contra parcs eòlics i
fotovoltaics. Si Catalunya no és autosuficient en la producció d’energia
renovable l’haurà d’importar de l’Aragó amb línies elèctriques de molt alta
tensió que també rebutja una part de la població. En conclusió, ens trobem en
un moment en el que la gramàtica per escriure un relat per a la Catalunya
d’aquest segle és diferent de la que coneixíem. Però és absolutament necessari
escriure el guió d’aquest projecte de país enlloc de fer promeses ideals com si
Catalunya fos el que no és. Queda clar que les decisions que cal prendre
respecte de l’aeroport transcendeixen al futur d’una llacuna pratenca emprada
com excusa per la confrontació.
Quina és la nova gramàtica? En primer lloc, l’escassesa de
matèries primeres que augura un increment de preus generalitzat, que ha agafat
als governs desconcertats i desarmats, com l’espanyol que, per boca de la
ministra Ribera, demana empatia a les elèctriques que és tant com demanar la
lluna. En segon lloc el context «d’emergència climàtica» com ho han definit els
mateixos governs davant l’advertiment de la comunitat científica, i més recentment
l’informe de l’IPCC, dels danys irreversibles de no actuar amb fermesa i
urgència. Tot, acompanyat -per major credibilitat- de l’impacte emocional
aquest estiu dels incendis, sequeres, huracans i fenòmens meteorològics
extrems, que està encenent alarmes no només en els governs sinó també en els
mercats financers i les empreses del sector energètic.
Catalunya és un país petit i amb pocs recursos naturals, però ha
sabut contrapesar les mancances aprofitant l’estratègica posició de centralitat
en la mediterrània occidental, enfocada a la indústria i el comerç. La
transició cap a una economia digital, verda i circular brinda una oportunitat
per descarbonitzar i desmaterialitzar l’economia per dependre menys dels recursos
que no tenim. Reduir la mobilitat comportarà transformar el model turístic i en
conseqüència reduir el tràfic aeri, sense que això signifiqui un retrocés en
ocupació i benestar si som capaços d’incrementar proporcionalment el pes del
Pib industrial electrificant els consums energètics, aprofitant el potencial de
la biomassa dels nostres boscos i cultius, limitant l’activitat agroalimentària
a aquella que no sobrexplota els recursos hídrics i manté la producció càrnica
dins del que poden absorbir els embornals per a les dejeccions ramaderes,
reconvertint la petroquímica i la indústria de l’automòbil, entre altres. Caldrà
dedicar-hi bona part dels pressupostos públics i també els fons europeus de
recuperació. El cost de la reconversió industrial no ha de recaure en els
treballadors. Una transició justa demana plans i recursos públics per l’acompanyament
dels treballadors i de les comarques que perdin capacitat productiva. Les
polítiques socials han de protegir les franges més vulnerables de població
davant l’increment de preus dels recursos bàsics. Vet aquí un pla de país.
Tornant a l’aeroport, els governs haurien de negociar una inversió
que modernitzi les instal·lacions fent-les més eficients i sostenibles. Inversió
en una nova terminal que ajudaria a descongestionar i guanyar més operativa
en el camp de vol. Instal·lacions d’autogeneració i millora de l’eficiència
energètica. Inversions en recerca d’aeronaus sostenibles en col·laboració
amb l’Escola d’Enginyeria de
Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels. Tot però sense sortir del
perímetre actual de l’Aeroport, en una lògica no expansiva sinó de contenció
per no afectar els espais naturals. La humanitat sobreviurà a aquest segle si
és capaç de d’aprendre a viure i créixer dins dels límits que ens posa el
planeta. Catalunya necessita un full de ruta que reconegui els seus límits. Ignorar-los
només ens conduiria al col·lapse. La negociació amb Aena i el govern de l’Estat
ha de ser possible en un clima de cooperació.
Molt bo l'article. Idees clares i assenyades.
ResponElimina