S. Clarós
El pacte de l’aeroport, que està generant el malestar
que transmeten els mitjans i les xarxes socials, a més de les tensions i controvèrsies
en els propis partits polítics, posa a debat el model de progrés, o sigui el
model de país. El Govern, independentista, ve prometent un pla per a una
Catalunya sobirana en el marc de la transició ecològica i digital que ara, quan
no han passat encara tres mesos del nou govern que presideix Pere Aragonès, va
prenent alguna concreció a satisfacció o no d’adeptes i contraris. L’acord es
resumeix a grans trets en: 1) Inversió de l’Estat de 1.700M en l’obra
d’ampliació que finalment s’autoritzi previ Pla Director amb una àmplia participació.
2) Complementàriament, unir els aeroports de Reus i Girona via AVE amb
Barcelona, aconseguint un sistema aeroportuari més integrat. I 3) que
l’afectació mediambiental sobre els ecosistemes fluvials del Delta sigui mínima
perquè l’aprovi la Comissió Europea. El debat, al qual aquesta reflexió voldria
contribuir, ha de respondre en essència a dues preguntes, la primera de les
quals és: quines infraestructures i quanta pressió pot aguantar el territori -en
aquest cas el delta del Llobregat- dins d’un consens social de convivència raonable.
La pregunta, que es podria estendre cap a altres indrets del territori atès que
les infraestructures de generació renovable estan creant també controvèrsia a diversos
paratges de la nostra geografia, igual com la massificació turística aixeca
també pancartes arreu, porta a una segona pregunta d’àmbit superior: quin és l’impacte
ambiental que pot continuar suportant el planeta en nom del progrés abans de
col·lapsar.
Entre la infraestructura logística i
el medi natural
La urbanització metropolitana i les infraestructures,
sobretot el Port i l’aeroport, han anat devorant progressivament els paratges
naturals i el sòl agrícola del baix Llobregat, tot i projectes fallits com Eurovegas,
fins el punt de ferir l’ànima sensible d’una ciutadania que ara veu aquest
model de progrés com una amenaça al medi natural i al propi benestar. Això no
treu que siguin bona part dels mateixos ciutadans els beneficiats silenciosos o
usuaris d’un model logístic i de transport aeri que envaeix de fa temps el territori
del delta. La possibilitat de que l’ampliació de l’aeroport afecti la finca de
la Ricarda no sembla una qüestió menor com perquè les institucions, la societat
civil organitzada i els tribunals competents mirin cap a una altra banda. Encara
menys quan un tribunal britànic ha declarat il·legal un projecte d’ampliació de
l’aeroport de Heathrow al considerar que l’obra proposada no tenia en compte
els compromisos del govern per la reducció d’emissions. La manca d’espai per
encabir-ho tot en una Regió metropolitana ja molt densa fa que en el cas de
l’aeroport el dilema sigui escollir entre el bé natural o la infraestructura,
ja no dic el bé social i econòmic que és com ho ven Aena perquè precisament el
que es tracta de discernir és si l‘augment del tràfic aeri que es proposa amb
el node aeroportuari intercontinental beneficiarà o perjudicarà en darrer terme
els interessos econòmics i socials del país.
Creixement i progrés
Quins són aquests interessos? Ampliar o no l’aeroport,
en un moment que Catalunya i el món, però sobretot Europa, es replanteja el
model de creixement, atès que la mobilitat, inclosa la aèria, és responsable de
la major part d’emissions d’efecte hivernacle, ens situa en la direcció que
fixen les directives europees per la descarbonització o en contra direcció. La
transició ecològica i la protecció de la biosfera és la prioritat màxima com
reflecteixen les Directives i les inversions amb fons de recuperació per reindustrialitzar
el continent i descarbonitzar l’economia. El que està dient Europa amb
l’estratègia del Pacte Verd Europeu és que vol impulsar un canvi de paradigma
econòmic i social amb uns nous paràmetres de progrés que dissocien el creixement
econòmic de l’ús de recursos i d’energia amb el fi de deixar de produir
emissions netes de gasos d’efecte hivernacle el 2050. Tothom estarà d’acord que
amb aquest plantejament l’aviació ho té francament difícil per poder continuar
operant amb els creixements que hem vist en el passat abans de la pandèmia. No
oblidem, a més, que les principals aerolínies europees no haurien sobreviscut a
la pandèmia sense el rescat multimilionari dels Estats corresponents.
El negoci de l’aviació low-cost que ha
multiplicat el turisme mundial gràcies a externalitzar els seus costos
ambientals ja no té més recorregut si ha de fer front als límits d’emissions
amb sobrecostos d’un mercat de carboni amb preus a l’alça, uns més que probables
impostos al CO2, i augment també del preu del querosè. L’alternativa amb
combustibles lliures d’emissions, que serà amb tota probabilitat l’hidrogen
verd, no és a prop perquè l’amortització anticipada del parc d’aeronaus i la capacitat
industrial per a la producció d’hidrogen verd, junt a la reconversió del negoci
no es produirà abans d’una dècada. Aena, en canvi, ens remet a les previsions
de IATA segons les quals es recuperaria en 5 anys el transit aeri de 2019 per
créixer a continuació en un escenari tendencial, justificant així la necessitat
de fer l’aeroport més gran. D’aquí el xoc frontal de percepcions entre qui creu
que cal continuar creixent i qui creu el contrari. Ni les exigències
mediambientals, ni les econòmiques, ni els reptes que ha d’afrontar el sector
aeri, la ciutat i el País semblen alineades amb el que han pactat els governs. Tal
vegada respon a interessos curtplacistes
de determinats lobbies, si no a una mera escenificació política.
Projecte de País
La darrera qüestió és si gràcies al node de connexió
aèria intercontinental de la proposta d’Aena, Barcelona i Catalunya figuraran
al mapa mundi en el punt de mira dels negocis internacionals, i la
infraestructura esdevindrà la pista d’aterratge de negocis multinacionals que
augura l’estudi encarregat per l’aeroportuària a la UB i la Cambra de Comerç,
on l’atracció d’inversió estrangera amb arrossegaments molt diversos sobre el
conjunt de la ciutat i de l’economia catalana faria créixer un 2% el PIB creant
desenes de milers de llocs de treball. El risc de que aquest relat esdevingui
el “conte de la lletera” és elevat. El citat estudi contempla
un augment de llocs de treball pel creixement del nombre de viatgers i
l’augment de serveis aeroportuaris que comportaria, i també altres impactes indirectes
en la resta de l’economia pel fet que més ocupació es tradueix en més consum,
així com impactes induïts i també catalitzadors,
sempre tots positius. Si la justificació de l’impuls econòmic a la llum de les
connexions intercontinentals -segons el Pla d’Aena- és la “Ciutat aeroportuària”, un
desenvolupament urbanístic de 328 ha de sòl en el
perímetre de l’aeroport propietat d’Aena, de les quals 185 són de sòl logístic
i comercial amb una execució prevista a 20 anys (4 milions de metres quadrats
de sostre edificable, pel capbaix) d’on sortirien importants plusvàlues
immobiliàries, estaríem davant el model clàssic de l’economia “del totxo” que
no crec que aporti cap benefici al país, per més que sí als propietaris del
sòl.
Pla industrial
per a la Recuperació
Catalunya ha
d’inserir les inversions en infraestructures en les agendes 2030 i zero
emissions 2050, en el marc del pla de recuperació, transformació i resiliència
pactat amb la Comissió Europea. Les inversions per a la Recuperació que rebin
fons europeus han de ser inversions en economia productiva. L’augment del
tràfic aeri que contempla Aena per a l’aeroport de Barcelona, i posats a dir
també pel de Madrid-Barajas, va en contra dels plans de reducció d’emissions,
es miri com es miri. El repte que té Catalunya és definir un pla de transició
ecològica pels propers decennis per guanyar sobirania industrial i energètica
que comportarà un redimensionament sectorial enfocat específicament a repensar
el sector turístic, el de la mobilitat amb l’aviació inclosa, el de l’energia
per substituir les nuclears i les tèrmiques de gas per fonts renovables. Encarar
un futur per la petroquímica de Tarragona amb biorrefineria, producció
d’hidrogen verd, biofactories de química molecular per la producció de plàstics
i materials ecològics. I per digitalitzar l’economia i vèncer les bretxes
digitals i socials que contràriament podrien deixar gent a la cuneta de la
història, entre altres prioritats estratègiques que encarant a plena
consciència la dimensió real del país, les seves fortaleses i les possibilitats
i consensos possibles permetin una modernització social i econòmica d’acord al
moment que vivim.
Catalunya és un
país petit i interdependent, amb una economia industrial i exportadora que concentra
població i generació de Pib a la limitada i densa Regió metropolitana de Barcelona,
amb una capital molt ben situada a l’arc de connexions de la Mediterrània
occidental. Però al territori català no hi cap tot. Hem vist com s’estenen els
conflictes socials en la mesura que el petit territori es disputa les noves
infraestructures que necessita per encarar el nou cicle tecnològic. En els
propers anys, l’escassesa d’energia barata i de matèries primeres estratègiques
serà un handicap si no canviem el model productiu i de consum cap a la
circularitat i l’autoproveïment. És hora de planificar el futur, fer-ho ràpid,
amb humilitat i lucidesa i d’acord a l’interès de la població per ajustar l’economia
als valors del nostre entorn, a les capacitats del nostre teixit productiu, col·laborant
més que competint amb les altres regions i autonomies d’Espanya i Europa de les
que depenem pel que fa als recursos, als mercats i les infraestructures. Més
humilitat i menys arrogància serien valors aconsellables alhora de pactar
l’aeroport.
Molt bon apunt Salva. El totxo, el consum d'energia fòssil i per tant més emissions de diòxid de carboni, mes canvi climàtic, son les propostes del nou govern i govern de Madrid. La pandèmia climàtica,no és te en compte. No anem bé.
ResponElimina